Toyota leverer elkøretøjer til OL med brintlastbil

22 juli 2024

Brintlastbil transporterer elektriske APM-minibusser til Paris 2024.

Med mindre end to uger til åbningen af de Olympiske Lege i Paris 2024 er de sidste af de over 3.000 køretøjer i den officielle mobilitetsflåde, som Toyota står for, ved at ankomme til den franske hovedstad. Det drejer sig om de fuldt elektriske APM-minibusser, der er produceret i Portugal og bl.a. skal transportere atleter og paraatleter under legene. Transporten af APM'erne til Frankrig foregår med brintlastbil.

Brintlastbil transporterer elektriske APM-minibusser til Paris 2024.
Accessible People Mover, APM, er en fuldt elektrisk minibus med plads til op til 6 passagerer.

Toyota er global mobilitetspartner ved de Olympiske og Paralympiske Lege i Paris 2024. Det betyder, at den japanske mobilitetsgigant står for den officielle flåde af køretøjer under legene, der sættes i gang med en storstilet åbningsceremoni lørdag 26. juli. En flåde, der består af over 3.000 elektrificerede køretøjer som bl.a. fuldt elektriske og brintdrevne biler, busser, lastbiler samt mere individuelle løsninger til bevægelseshæmmede og kørestolsbrugere.

Toyota vil på den måde sørge for mobilitet for alle, og ambitionen er, at den olympiske flåde af mobilitetsprodukter skal medvirke til at halvere den samlede udledning af CO2 under legene sammenlignet med de seneste lege i Europa.

Nogle af de sidste køretøjer i den enorme flåde af mobilitetsprodukter er netop ankommet til den franske hovedstad. Der er tale om Accessible People Movers (APM'er), som er fuldt elektriske minibusser produceret af Toyota Caetano i Portugal.

Specielt designet til kørestolsbrugere
APM'erne har plads til seks personer, og sæderne på anden række kan foldes væk, hvis der er behov for transport af kørestolsbrugere. Toyotas APM'er er specielt designet til at understøtte alle atleter, officials, frivillige og tilskuere med fysiske handikap, inklusive kørestolsbrugere. De vil fungere som det primære transportmiddel i OL- og PL-byen samt ved de forskellige sportsarenaer.

Nogle af de i alt 250 APM'er vil også have kapacitet til at transportere mindre varer, mens andre vil fungere som redningskøretøjer - hovedsageligt inden for sikkerhedszonerne under Paris 2024.

Transporten af APM'erne til Paris foregår med brintdrevet lastbil og dermed helt uden udledning af CO2, kvælstoffer eller partikler fra lastbilens udstødning under kørslen. Faktisk er den eneste udledning vand og vanddampe.

Det er den franske startup-virksomhed, Hylliko, der har installeret to Toyota-brændselscellemoduler og tilhørende brinttanke på en lastbil, der ellers oprindeligt var produceret med dieselmotor. Den brintdrevne lastbil kan laste op til tre elektriske APM-minibusser på én gang, hvilket matcher evnerne for en sammenligne lastbil med dieselmotor. Eftermonteringen af brintteknologi på en diesellastbil viser en af de mulige løsninger for at fremskynde den grønne omstilling i transportsektoren.

"Vi er overbevist om, at brintdrevet mobilitet er en af nøglerne til at kunne blive klimaneutral. Under de Olympiske og Paralympiske Lege vil lastbilen med den eftermonterede brintteknologi være en af mindst ti brintløsninger, der viser, hvordan en række forskellige brintdrevne produkter kan være med til at udnytte potentialet i vedvarende energikilder," siger pressechef Anders Tystrup hos Toyota Danmark.

Han skal selv til Paris og opleve den brede vifte af mobilitetsløsninger med forskellige teknologier.

"Det bliver et af de helt store udstillingsvinduer for, hvilke teknologier og hvilke mobilitetsløsninger vi vil se i fremtiden. Fx beholder man de 500 Toyota Mirai brintbiler fra den olympiske bilflåde i Paris efter legene og lader dem indgå i den eksisterende taxiflåde på i forvejen 1.000 brintdrevne taxier," fortæller Anders Tystrup.

60 procent nulemissionskøretøjer
Toyota sender udover hundredvis af brintdrevne mobilitetsprodukter som bl.a. biler, busser, lastbiler, motorbåde og gaffeltrucks et endnu større antal - over 1.000 - fuldt elektriske køretøjer på vejene i Paris. Faktisk vil omkring 60 procent af den olympiske flåde være nulemissionskøretøjer, altså brint eller el, herunder Toyotas og Lexus' første dedikerede elbiler, Toyota bZ4X og Lexus RZ, samt de kørestolsvenlige elbiler Toyota Proace Electric og Toyota Proace Verso Electric.

Mobiliteten for alle under Paris 2024 vil bestå af både personlige og gruppebaserede produkter, der er designet til at gøre det nemt for alle at bevæge sig rundt under verdens største sportsbegivenhed.

Det indebærer bl.a. også omkring 290 personlige køretøjer som elektriske scootere som C+Walk S (siddende version) og C+Walk T (stående version). De har begge en maksimal hastighed på 6 km/t. og er udstyret med avancerede sikkerhedssystemer, der sikrer førernes og deres omgivelsers sikkerhed.

Letter mobiliteten
Den siddende version vil være tilgængelig for atleter, officials og frivillige, mens den stående version vil være til rådighed for personale og frivillige for at lette deres mobilitet rundt mellem de olympiske og paralympiske arenaer.

Desuden stiller Toyota 200 Yosh-e elektriske kørestolstrækkere til rådighed som støtte til kørestolsbrugere. 150 af disse bliver benyttet under åbningsceremonien ved de Paralympiske Lege for at lette kørestolsatleternes deltagelse i denne enestående begivenhed. Adgangen til de mange forskellige typer af mobilitetsløsninger vil atleterne kunne tilgå som deleservice via en dedikeret app fra koncernens mobilitetsselskab, KINTO Share.

Kombinationen af forskellige teknologier i flåden af køretøjer afspejler Toyotas globale flervejede strategi, der handler om at kunne tilbyde den rigtige teknologiske løsning i forskellige situationer for at reducere CO2 hurtigst muligt og på mest optimal vis afhængig af tilgængeligheden af forskellige energiformer, infrastruktur og kundernes behov.

Brintlastbil med elektriske APM-minibusser på ladet.
Brintlastbil med elektriske APM-minibusser på ladet.
Den elektriske Toyota Proace Verso Electric er særligt velegnet til transport af kørestolsbrugere.
Brintbilen Toyota Mirai udleder kun vand fra udstødningen under kørslen.
C+Walk T kører på el og har en topfart på 6 km/t.
C+Walk S er fuldt elektrisk og skal primært bruges i atletbyen under de Paralympiske Lege i Paris 2024.
Spørg os